SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2
z Oddziałami Integracyjnymi
w Cieszynie
Oddziały integracyjne istnieją w naszej szkole od 1 września 1996 roku. Integracja w szkole rozumiana jako wspólne wychowywanie i nauczanie
dzieci zdrowych i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, powinna zapewniać obu grupom takie same prawa i stwarzać im identyczne warunki
do optymalnego rozwoju. Klasy integracyjne są szansą dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ponieważ umożliwiają im prawidłowy
rozwój społeczny między innymi poprzez kontakty ze zdrowymi rówieśnikami. Poprzez integrację w szerokim pojęciu rozumiemy zespolenie, scalenie,
tworzenie całości z części. Tak się też dzieje w integracyjnym systemie kształcenia i wychowania, gdzie cele założone w czasie tworzenia
i funkcjonowania oddziału integracyjnego na I etapie edukacyjnym, są kontynuowane, umożliwiając dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych
dalsze wzrastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników. Dzięki temu dzieci te uczestniczą w normalnym życiu tak samo jak ich pełnosprawni
koledzy. Integrując społecznie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, stwarzamy im warunki, aby mogły one wychowywać się w swojej
rodzinie, uczyć się w szkole powszechnej, wzrastać w naturalnym środowisku wśród pełnosprawnych rówieśników i aby nauczyły się funkcjonować
w społeczeństwie, od którego nie mogą być izolowani. Pozwala to również przełamać bariery, uprzedzenia i postawy istniejące w wielu sferach życia
społecznego. Następuje to tym szybciej i tym lepiej im jak najwcześniej i jak najdłużej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych będą przebywać
z pełnosprawnymi w czasie zabawy i nauki, ucząc się wzajemnie tolerancji i akceptowania innych. Przebywanie razem stanowi więc szansę dla obu
grup, albowiem żaden nauczyciel, bez względu na swoje kompetencje i talent pedagogiczny, nie zastąpi dziecku społecznego otoczenia innych dzieci.
ZADANIA EDUKACJI W I i II ETAPIE KSZTAŁCENIA
- Zapoznanie się nauczycieli przedmiotów z problemami związanymi ze wszystkimi typami niepełnosprawności występującymi w klasie.
- Dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Zwracanie uwagi na samodzielność dzieci niepełnosprawnych.
- Pobudzanie do rozsądnej współpracy między dziećmi zdrowymi a dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Pomoc udzielana dzieciom niepełnosprawnym przez uczących.
- Doskonalenie predyspozycji poznawczych, psychomotorycznych i emocjonalnych dzieci.
- Przygotowanie uczniów do warunków i sytuacji, w jakich wypadnie im żyć lub pracować.
- Wzmacnianie motywacji do uczenia się.
- Wdrażanie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do przestrzegania norm i zasad funkcjonowania w życiu i społecznościach.
- Diagnozowanie osiągnięć i niepowodzeń edukacyjnych dzieci.
- Budowanie u ucznia niepełnosprawnego wiary we własne siły.
- Monitorowanie losów niepełnosprawnych absolwentów.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
- wspomaganie rozwoju (psychicznego, fizycznego, intelektualnego),
- tworzenie optymalnych warunków umożliwiających rozwój,
- budowanie więzi i relacji zewszystkimi osobami biorącymi udział w procesie kształcenia,
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- kształcenie postaw prospołecznych,
- kształcenie umiejętności właściwej komunikacji międzyludzkiej,
- aktywne uczestnictwo w życiu klasy, szkoły,
- budzenie poczucia własnej wartości i samoakceptacji,
- kształcenie samodzielności i wiary we własne możliwości,
- wspomaganie w odkrywaniu swoich zainteresowań i mocnych stron oraz kształcenie umiejętnego ich wykorzystywania,
- ochrona dzieci niepełnosprawnych przed izolacją,
- nauka wzajemnej tolerancji i życzliwego odnoszenia się do innych,
- rozwój dzieci niepełnosprawnych w kierunku większej samodzielności,
- wspieranie dzieci w nawiązywaniu kontaktów społecznych z rówieśnikami
- uczenie współżycia i współdziałania dzieci zdrowych i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- promowanie zdrowia psychicznego dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, czyli zachowanie równowagi między zadaniami, wymaganiami
i ograniczeniami, jakie stawia przed nimi życie, a ich zasobami i umiejętnościami, które one stopniowo nabywają i rozwijają,
- wspieranie dziecka we wszystkich sferach rozwoju: psychicznej, fizycznej i duchowej z uwzględnieniem indywidualnych możliwości i ograniczeń
każdego ucznia,
- tworzenie odpowiednich warunków do nauczania i wychowywania dzieci zdrowych razem z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Dla osób biorących udział w procesie integracji (n-le, dzieci, rodzice):
- kształcenie akceptacji i tolerancji wobec niepełnosprawności,
- nabywanie wiedzy o różnego typu schorzeniach,
- kształtowanie wrażliwości i umiejętności pomocy eliminując nadmierną opiekuńczość,
- uświadamianie społecznej roli integracji,
- zapewnienie odpowiedniej bazy lokalowej i wykształconej kadry nauczycielskiej,
- monitorowanie potrzeb środowiska rodzinnego i lokalnego uczniów,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli związane z potrzebami integracji w szkole,
- zapewnienie dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych pomocy specjalistów - pedagoga, psychologa, logopedy,
- pedagogizacja rodziców zarówno dzieci zdrowych, jak i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- systematyczna współpraca z instytucjami wspierającymi,
- indywidualizacja oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych - tworzenie lub dostosowywanie programów do indywidualnych potrzeb dzieci
o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dzielenie się swoją wiedzą z innymi placówkami o charakterze integracyjnym.